Zoeken

Wat is de inhoud van het begrip vrijheid? Mogen kinderen doen wat ze willen?

Een kind heeft veel vrijheid om zelf zijn werk te kiezen, maar de leidster richt de leeromgeving in en biedt door middel van individuele lesjes en groepslesje allerlei activiteiten aan. Het kind wordt in de gelegenheid gesteld uit deze veelheid van activiteiten het eigen werk te kiezen en op een eigen manier op alle mogelijkheden in te gaan. De leidster observeert de keuzes van het kind en let er op, dat die keuze in redelijke verhouding blijft tot de mogelijkheden van het kind.

De leiding is er op uit om de optimale capaciteiten van het kind te ontdekken en nodigt het kind uit deze te ontplooien.

Kernbegrip is “vrijheid in gebondenheid”. Er worden wel grenzen gesteld aan de vrijheid en die grenzen worden bepaald door wat schadelijk is voor het kind of voor de groep.

>> Terug

Nieuws
20/07/2017 18th Montessori Europe Congress, 3 – 5 November 2017
Lees meer
15/07/2017 Achttien toppers van het Montessoricollege bedwingen Oostenrijkse bergen
Lees meer
Agenda
02/10/2017 Schoolleidersconferentie sectie VMO - ‘Bewegen in ontwikkeling’
Lees meer
12/10/2017 Montessoricursus voor leidinggevenden
Lees meer
03/11/2017 Montessori Europe 18th Congress - Children's rights | 3-5 november 2017
Lees meer
Montessori Magazine