Zoeken

Wat is de inhoud van het begrip vrijheid? Mogen kinderen doen wat ze willen?

Een kind heeft veel vrijheid om zelf zijn werk te kiezen, maar de leidster richt de leeromgeving in en biedt door middel van individuele lesjes en groepslesje allerlei activiteiten aan. Het kind wordt in de gelegenheid gesteld uit deze veelheid van activiteiten het eigen werk te kiezen en op een eigen manier op alle mogelijkheden in te gaan. De leidster observeert de keuzes van het kind en let er op, dat die keuze in redelijke verhouding blijft tot de mogelijkheden van het kind.

De leiding is er op uit om de optimale capaciteiten van het kind te ontdekken en nodigt het kind uit deze te ontplooien.

Kernbegrip is “vrijheid in gebondenheid”. Er worden wel grenzen gesteld aan de vrijheid en die grenzen worden bepaald door wat schadelijk is voor het kind of voor de groep.

>> Terug

Nieuws
28/04/2017 Tieners, een gebruiksaanwijzing
Lees meer
28/04/2017 Dekker vertraagt fatsoenlijke bekostiging scholen
Lees meer
Agenda
10/05/2017 Heidi Philippart spreekt over het jonge kind (0-3 jaar)
Lees meer
31/05/2017 Symposium 31 mei 2017 | Wat als je onderwijs ruimte geeft?
Lees meer
12/10/2017 Cursus: Montessori Academie MA 1
Lees meer
Montessori Magazine