Zoeken

Wat is de inhoud van het begrip vrijheid? Mogen kinderen doen wat ze willen?

Een kind heeft veel vrijheid om zelf zijn werk te kiezen, maar de leidster richt de leeromgeving in en biedt door middel van individuele lesjes en groepslesje allerlei activiteiten aan. Het kind wordt in de gelegenheid gesteld uit deze veelheid van activiteiten het eigen werk te kiezen en op een eigen manier op alle mogelijkheden in te gaan. De leidster observeert de keuzes van het kind en let er op, dat die keuze in redelijke verhouding blijft tot de mogelijkheden van het kind.

De leiding is er op uit om de optimale capaciteiten van het kind te ontdekken en nodigt het kind uit deze te ontplooien.

Kernbegrip is “vrijheid in gebondenheid”. Er worden wel grenzen gesteld aan de vrijheid en die grenzen worden bepaald door wat schadelijk is voor het kind of voor de groep.

>> Terug

Nieuws
27/09/2019 Lerarentekort staat kwaliteit onderwijs in de weg
Lees meer
22/07/2019 Gesprek met Onderwijsraad over artikel 23
Lees meer
Agenda
25/09/2019 Trainingsdagen auditeurs netwerk 0-12 jaar schooljaar 2019-20
Lees meer
13/11/2019 Meet & greet voor schoolbesturen en directies op 13 november 2019
Lees meer
28/11/2019 ALV 28 november 2019
Lees meer
Montessori Magazine