Montessori in Nederland
Zoeken

Wat is de inhoud van het begrip vrijheid? Mogen kinderen doen wat ze willen?

Een kind heeft veel vrijheid om zelf zijn werk te kiezen, maar de leidster richt de leeromgeving in en biedt door middel van individuele lesjes en groepslesje allerlei activiteiten aan. Het kind wordt in de gelegenheid gesteld uit deze veelheid van activiteiten het eigen werk te kiezen en op een eigen manier op alle mogelijkheden in te gaan. De leidster observeert de keuzes van het kind en let er op, dat die keuze in redelijke verhouding blijft tot de mogelijkheden van het kind.

De leiding is er op uit om de optimale capaciteiten van het kind te ontdekken en nodigt het kind uit deze te ontplooien.

Kernbegrip is “vrijheid in gebondenheid”. Er worden wel grenzen gesteld aan de vrijheid en die grenzen worden bepaald door wat schadelijk is voor het kind of voor de groep.

>> Terug

Nieuws
17/03/2017 Scholenfusie: Apollo Prinsenbeek en Montessori+ Breda
Lees meer
17/03/2017 AOb: 'Investeer ook na de verkiezingen in onderwijs'
Lees meer
Agenda
30/03/2017 Montessori 0-13, de doorgaande lijn!
Lees meer
04/04/2017 Taalrondes en teksten schrijven in het Montessorionderwijs - 3e bijeenkomst Deventer
Lees meer
06/04/2017 Algemene Ledenvergadering op donderdag 6 april 2017
Lees meer
Montessori Magazine