Montessori in Nederland
Zoeken

Hoe staat het met de sociale ontwikkeling?

Juist doordat er in een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn, kunnen de ouderen de jongeren helpen en leren de jongeren hulp te vragen aan de ouderen. Je bent niet altijd de oudste of jongste in de groep, je bent niet altijd de domste of knapste. Er is dus minder kans op het ontstaan van meerder- of minderwaardigheidsgevoelens.

Je leert echt rekening houden met elkaar. Zo'n “family- group” is veel natuurlijker dan de uniforme situatie van het jaarklassensysteem Ook veel van de leermiddelen nodigen uit tot - en vereisen dikwijls - samenwerking. Zo zijn er bijvoorbeeld van een bepaald soort materiaal maar één of twee stuks in het lokaal aanwezig, zodat je ook leert wachten.

Hoewel kinderen natuurlijk vrij zijn om alleen te werken, zullen ze door sfeer, materiaal en de leeftijdsopbouw in de groep ervaren, dat het plezierig is om samen te werken en je sociaal te gedragen.

Net als in iedere andere groep, worden er in een montessorigroep allerlei activiteiten ondernomen die de saamhorigheid stimuleren; samen zingen, samen een tentoonstelling inrichten, samen melkdrinken, samen naar een verhaal luisteren... zijn daar goede voorbeelden van.

>> Terug

Nieuws
17/03/2017 Scholenfusie: Apollo Prinsenbeek en Montessori+ Breda
Lees meer
17/03/2017 AOb: 'Investeer ook na de verkiezingen in onderwijs'
Lees meer
Agenda
30/03/2017 Montessori 0-13, de doorgaande lijn!
Lees meer
04/04/2017 Taalrondes en teksten schrijven in het Montessorionderwijs - 3e bijeenkomst Deventer
Lees meer
06/04/2017 Algemene Ledenvergadering op donderdag 6 april 2017
Lees meer
Montessori Magazine