Zoeken

Hoe staat het met de sociale ontwikkeling?

Juist doordat er in een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn, kunnen de ouderen de jongeren helpen en leren de jongeren hulp te vragen aan de ouderen. Je bent niet altijd de oudste of jongste in de groep, je bent niet altijd de domste of knapste. Er is dus minder kans op het ontstaan van meerder- of minderwaardigheidsgevoelens.

Je leert echt rekening houden met elkaar. Zo'n “family- group” is veel natuurlijker dan de uniforme situatie van het jaarklassensysteem Ook veel van de leermiddelen nodigen uit tot - en vereisen dikwijls - samenwerking. Zo zijn er bijvoorbeeld van een bepaald soort materiaal maar één of twee stuks in het lokaal aanwezig, zodat je ook leert wachten.

Hoewel kinderen natuurlijk vrij zijn om alleen te werken, zullen ze door sfeer, materiaal en de leeftijdsopbouw in de groep ervaren, dat het plezierig is om samen te werken en je sociaal te gedragen.

Net als in iedere andere groep, worden er in een montessorigroep allerlei activiteiten ondernomen die de saamhorigheid stimuleren; samen zingen, samen een tentoonstelling inrichten, samen melkdrinken, samen naar een verhaal luisteren... zijn daar goede voorbeelden van.

>> Terug

Nieuws
23/06/2017 Deventer basisschool De Ontdekking wint Techniek Inspiratieprijs
Lees meer
23/06/2017 Teachers as 'guides': inside the UK’s first Montessori secondary school
Lees meer
Agenda
02/10/2017 Schoolleidersconferentie sectie VMO - ‘Bewegen in ontwikkeling’
Lees meer
12/10/2017 Montessoricursus voor leidinggevenden
Lees meer
03/11/2017 Montessori Europe 18th Congress - Children's rights
Lees meer
Montessori Magazine