Zoeken

Wat is de betekenis van het begrip 'gevoelige periode'?

Montessori ontdekte dat er gedurende de ontwikkeling van een kind perioden zijn waarin bepaalde dingen uit de omgeving een diepe interesse in hem/haar wakker maken. Enthousiast en met groot gemak neemt het kind de indrukken in zich op. Deze gevoeligheden duren net zolang als nodig is om een bepaalde functie te ontwikkelen (bijv. lopen). Er zijn dan zeer sterke krachten in actie die volwassenen nauwelijks kunnen begrijpen, omdat zij deze krachten niet meer bezitten. De perioden waarin het kind zo sterk is gericht op bepaalde aspecten uit zijn omgeving noemt Montessori gevoelige perioden. Het kind selecteert datgene uit zijn omgeving wat het nodig heeft voor de ontwikkeling van een bepaalde functie.

Die omgeving moet daarom zo zijn ontworpen dat het kind er op het juiste moment van kan profiteren.

>> Terug

Nieuws
27/09/2019 Lerarentekort staat kwaliteit onderwijs in de weg
Lees meer
22/07/2019 Gesprek met Onderwijsraad over artikel 23
Lees meer
Agenda
25/09/2019 Trainingsdagen auditeurs netwerk 0-12 jaar schooljaar 2019-20
Lees meer
13/11/2019 Meet & greet voor schoolbesturen en directies op 13 november 2019
Lees meer
28/11/2019 ALV 28 november 2019
Lees meer
Montessori Magazine