Zoeken

Onderzoek

Montessori-onderwijs en onderzoek passen goed bij elkaar. Niet alleen wil montessori-onderwijs kinderen aanzetten tot een onderzoekende houding, ook de rol van leraren is een onderzoekende: het systematisch observeren en volgen van kinderen. 

Er komt steeds meer aandacht voor de leraar als onderzoeker. In opleidingen krijgt onderzoek steeds meer een prominente plaats. Studenten aan de lerarenopleidingen en bevoegde leraren die een professionele of academische masteropleiding doen, leren allemaal om onderzoek te doen.

Via deze site gaat het Kenniscentrum het onderzoek van montessoristudenten en –leraren verspreiden. Zo ontstaat gedeelde kennis die kan leiden tot vervolgonderzoek. Ook wil het Kenniscentrum in de toekomst zelf onderzoeksopdrachten uitzetten, al dan niet op verzoek van secties.

  • Lopend onderzoek PO (masters)
  • Lopend onderzoek VO: masters, academische opleidingsscholen, overige projecten, onderzoek materiaalontwikkeling
  • Onderzoeksopdrachten vanuit MKC en secties
  • Internationaal archief van montessori-onderzoek

> Terug

Nieuws
28/04/2017 Tieners, een gebruiksaanwijzing
Lees meer
28/04/2017 Dekker vertraagt fatsoenlijke bekostiging scholen
Lees meer
Agenda
10/05/2017 Heidi Philippart spreekt over het jonge kind (0-3 jaar)
Lees meer
31/05/2017 Symposium 31 mei 2017 | Wat als je onderwijs ruimte geeft?
Lees meer
12/10/2017 Cursus: Montessori Academie MA 1
Lees meer
Montessori Magazine