Montessori in Nederland
Zoeken

Is er iets bekend over de resultaten van montessorileerlingen in het Hoger Onderwijs?

Er is nog geen systematisch onderzoek verricht naar resultaten van oud-montessorileerlingen in het hoger onderwijs. Wel zijn er twee onderzoeken geweest naar de invloed van voortgezet montessori-onderwijs op het ontwikkelen van een zelfstandig handelende persoonlijkheid. Een eerste onderzoek, gedaan in 1985 (Effecten van montessori-onderwijs, red. E. Spruijt) liet onder andere zien:
dat de oud-montessorianen hun schooltijd als positief en algemeen vormend hadden ervaren;

dat ze kozen voor een werkklimaat waarin ze zelfstandig en creatief konden opereren;
dat ze een hekel hadden aan een hiërarchische structuur;
dat ze zich niet zo gemakkelijk aan een vaste partner bonden.

Vervolgonderzoek uit 1996 (Van der Meer, de Goede en Spruijt) bevestigt deze uitkomsten grotendeels, maar laat zien dat de tweede onderzochte groep:
minder hecht aan bezwaren tegen hiërarchie en geld verdienen;
minder moeite heeft zich te binden;
minder vrijheidsdrang heeft.

Een artikel over het vervolgonderzoek is gepubliceerd in Montessori Mededelingen, 23e jaargang, nummer 3.

>> Terug

Nieuws
17/03/2017 Scholenfusie: Apollo Prinsenbeek en Montessori+ Breda
Lees meer
17/03/2017 AOb: 'Investeer ook na de verkiezingen in onderwijs'
Lees meer
Agenda
30/03/2017 Montessori 0-13, de doorgaande lijn!
Lees meer
04/04/2017 Taalrondes en teksten schrijven in het Montessorionderwijs - 3e bijeenkomst Deventer
Lees meer
06/04/2017 Algemene Ledenvergadering op donderdag 6 april 2017
Lees meer
Montessori Magazine