Zoeken

Hoe wordt de voortgang van de leerlingen gemeten?

Cijferrapporten kent het montessorionderwijs niet; cijfers zeggen te weinig over kennis, aanleg, inzet en sociale houding van de leerling. Ze geven eerder aanleiding tot competitie, na-ijver en kennispomperij. In plaats van cijferrapporten krijgen ouders enkele malen per jaar een beschrijvend verslag over hun kind. Zo'n verslag geeft uitgebreide informatie en wordt bovendien in een persoonlijk gesprek tussen de leid(st)er en de ouders besproken.

Op de montessorischool wordt de nadruk niet op de beloning gelegd in de vorm van een cijfer, maar ligt de nadruk op het werk zelf en wordt het werken en het resultaat daarvan door de kinderen als “beloning" ervaren. Het plezier in het werk staat voorop en dat is meestal voldoende prikkel.

Vanzelfsprekend beschikt de leerkracht zélf wel over een uitgekiend en nauwkeurig opgezet systeem om de bezigheden en de vorderingen van de leerlingen vast te leggen. Op heel veel montessorischolen wordt gewerkt met het montessori kindvolgsysteem (MKVS). Daarmee kan de ontwikkeling van de leerlingen op de voet gevolgd worden. Eventuele stagnaties worden tijdig opgemerkt.

>> Terug

Nieuws
23/06/2017 Deventer basisschool De Ontdekking wint Techniek Inspiratieprijs
Lees meer
23/06/2017 Teachers as 'guides': inside the UK’s first Montessori secondary school
Lees meer
Agenda
02/10/2017 Schoolleidersconferentie sectie VMO - ‘Bewegen in ontwikkeling’
Lees meer
12/10/2017 Montessoricursus voor leidinggevenden
Lees meer
03/11/2017 Montessori Europe 18th Congress - Children's rights
Lees meer
Montessori Magazine